Senaste

7. aug, 2019

I torsdags så åkte jag och alla grabbarna upp till Vemdalen för att att vandra lite, vilket var helt underbart. Får så mycket energi av att bara gå och inandas fjälluften. Vi hade så klart husvagnen med oss och fick upp förtältet riktigt smidigt trots att det var första gången "på riktigt" ( hade kollat av alla delar innan vi åkte), vi bodde på Vemdalens camping som jag verkligen kan rekomendera rent och fräscht. Fredag fm startade vi vår lilla fjällvandring som blev på ett fjäll som heter Storhogna och sträckan vi gick var ca 1 mil. Vi hade som mål att nå Storhogna fäbod och vattenfallet som låg alldeles bredvid, och det gick riktigt bra trots att vi fick byta väg till övre och nedre delen av vattenfallet då trappan ner till nedre delen var för brant för hundarna att gå i. Säkerheten först och då fick vi ju en liten extra träning upp och ner för branten till vattenfallet🤪. Sträckan som vi gick var markerad som medelsvår, men det kändes helt ok för oss alla fem. Mycket kalfjäll, men en brant upp till kalfjället och natruligtvis lite klurigt vid forsen och fallet men mycket fin sträcka.

Tog en del kort och vi stannade både för kaffepaus och lunch vid fallet. När vi kom tillbaka till Vemdalen så gick vi och fikade på det lokala fiket, mycket gott och mysigt. En riktigt bra dag vill jag sumera fredagen som. På lördag morgon tog jag en liten jogg i Vemdalen 7.5 km, kändes lite tugnt till en början men när jag vände åter till campingen såg jag att jag sprungit i motlut hela vägen så inte undra på att benen kändes lite tunga... Bra träning blev det i alla fall. Efter frukost så packade vi ihop våra saker för att checka ut vid Vemdalen, innan vi åkte bokade vi campingplats och stuga till andra helgen i september då vi åker upp och vandrar igen och denna gång följer Sara och Danne med😀.

Vi fortsatte vår resan nu mot Svenstavik, för på söndagen skulle jag och Lazze på utställning. Vi campade denna gång vid Svenstaviks båthamn, jättefin camping där vi hade fin utsikt över Storsjön. Höll på att bli en riktigt katarstrof, när det plötsligt slog mig att jag missat att packa ner Lazzes pass. Som tur var kunde Siv (kennel Goldwork) åka och hämta det hemma i Lövänget, för hon skulle också upp till Svenstavik och ställa några av sina hundar. Stort tack Siv att du kunde hämta det, så vi kunde åka på utställningen🙂.

Utställningen var en Nordic dog show och det var JÄKK som arrangerade, och i vår ring var det Anne Tove Strande som dömde (norsk domare). Det var totalt 35 goldisar som skulle bedömas, så det var inte så många.

Lazzes kritik lät så här denna gång:

Maskulin, mycket välkroppad och välformad, något löst halsskinn, tillräcklig vinklad , utmärkt bendtomme och tassar. Bra pälskvalite, rör sig fritt men kunde ha mer drive. Vi fick kvalitetsprise excellent och placerad som 3 i den öppna klassen för hund. Det var bara 1:an som fick ck. Är nöjd med hur Lazze sköter sig i ringen, och det är inga konstigheter med att någon tar på honom eller att det är andra stora hundar bakom eller framför honom vilket är mycket skönt. Men jag själv måste "fan" skärpa mig, kan inte hålla på att vela och få black outs utan måste försöka se vad som måste göras.... Har ju gjort detta med utställning några gånger nu så jag borde veta vad som händer och sker...

Efter en fm vid Svenstaviks utställning så gjorde vi en liten utflykt till Hovbergets grotta, vilket var en upplevelse. Var en riktig brant upp till grottan där man kunde gå in och se hur den såg ut, de hade belyst grottan och satt in trappor där det behövdes så man kunde gå riktigt långt in. Hade faktiskt hundarna med oss in, och de fixade trappor och stenpartierna som var. På kvällen så gick vi in på Båthamnens pub och tog ett glas rött/öl/festis för att bara vara.

Måndagen så styrde vi bil och husvagn mot Lövänget igen, en riktigt bra liten semester och det känns som detta med husvagn fungerar för både två och fyrbenta i familjen. Extra kul var att Erik följde med denna gång, och att även han tycker om vandring och utflykter som vi gör förutom utställning för där går gränsen.

Nästa lilla resa blir redan på torsdag igen, och då åker vi upp till Orsa för jag hade tänkt att köra  halva cykelvasan på söndag😲, vi ska först hejja på min far som åker hela cykelvasan på fredag. Så då blir det campingliv igen, men denna gång ville inte Erik vara med utan han och Zune blir hemma.

Är nu sista veckan med semester, känns som man har hunnit med en hel del, men det känns som vi inte riktigt har hunnit med det vi hade tänkt här hemma. Vi får ta hösten till detta, som att måla taket/väggarna i vardagsrummet.

Skriver mer nästa vecka, ha det så bra så länge. Kram

30. jul, 2019

Efter att vi kommit hem igen från vår lilla resa till Prag så packade vi om för att åka vidare till mina föräldrars sommarstuga, och då skulle även husvagnen med då vi hade tänkt att bo i den under vår vistelse där🙂. Innan vi åkte så blev jag lite firad av mina grannar Kvaråkers, Tunstedt och Nilsson som kom förbi på kvällen för lite tårta och kaffe. Visste inte att de skulle bli så många så det var bara tur att jag köpte en lite större tårta att bjuda på... Fick en jättefin present i form av Body shop produkter och blomma, blev så glad att de kom förbi en stund🙂.

Dagen efter åkte vi ner till mor och fars sommarstuga för att vara hos dem en vecka för kalas och semester. Hade planerat för ett litet kalas med närmaste släkten, och hade beställt tropisk planka från City Gross i Trollhättan till oss alla när det var lite ont om tid för matlagning och planering (lite lyx för en gång skull). Hade även fått hjälp av Sara att ordna med lite roliga lekar till kalaset, vilket jag verkligen uppskattade!!!. Så kul att få träffa mina nära och kära och umgås med lite roliga lekar och förhoppningsvis god mat och dryck. Fick verkligen roliga presenter som en av presenterna kommer även bli en utmaning under 2020 nämligen jag ska springa Göteborgsvarvet🤪, så det blir att fortsätta att träna längre löparsträckor så man orkar... Fick även en jättefin present i form av en veckas vandring i fjällen ( Vålådalsfyrkanten), den presenten ska jag och Janne nyttja även den nästa år då det redan är fullt i kalendern under september månad, och Janne har inte så mycket semester kvar att ta ut när han även vill vara ledig under jul/nyår. Så fick jag även en fin blomma, en bodybutter även den från Bodyshop och jättefina örhängen. Tack alla för de fina presenterna❤.

Veckan hos mina föräldrar gick som vanligt väldigt fort och det blev en hel del träning på cykel och löpning som jag hade planerat innan. Något annat som var riktigt kul var att Janne köpte sig en mtb, med hjälp av min far så nu kan vi köra lite tillsammans. Jag tycker det är så tråkigt att cykla själv, så nu ska vi ut på lite äventyr på cykel. Tur jag har en far som kan allt om cykel så det blev rätt modell och storlek.

Vi hann även med att åka ner och hälsa på min syster en sväng i Lilla Edet för att se hennes ny renoverade veranda som hade blivit riktigt fin!!

Så nu har jag hunnit med att fira min 50 års dag flera gånger och det känns riktigt bra, känner mig inte så gammal än...

Nu lite tankar kring min träning, har tränat på en hel del nu men mest kondition nu under vår/sommaren. Så det blir gymmet mer sen till hösten när det blir mörkt och kallt, försöker åka in så fort jag får till det med tiden men det är så mycket man vill hinna med när det är sommar och semester. När jag löptränar nu så kör jag som minst 8 km och som längst 15 km (som det ser ut nu) och det känns riktigt bra. Har verkligen börjat få lite kondis och jag känner som oftast att jag blir mer pigg ju längre jag kommer in i löppasset. Ligger i snitt ca 5:40-6:20 min/km och det känns ok (just nu). Blir att träna lite mer intervaller framöver så jag blir ännu mera stark i början av löpningen och kan hålla tempot bättre. Styrketräningen ska jag försöka få till lite mer av så fort jag har börjat jobba igen, blir lättare att åka till Actic direkt efter jobbet, när man ändå är i stan. Ska nog fortsätta träna ca 5 dagar i veckan, och då varierar jag kondition med styrka. Måste bli lite bättre med att ha koll på kosten, är så svårt tycker jag... Äter nog ibland för lite, och även fel mat. Ska nog ha mer protein och även kolhydrater när jag har löpningen. Svårt är det att få detta rätt, har ni tips så kom gärna med dem.

Nästa utmaning i form av träning är snart, och då ska jag cykla cykelvasan 45 km, vet inte riktigt vad jag har gett mig in på men jag ska försöka klara av detta. Orkar det nog rent konditionsmässigt, men är lite rädd hur ryggen ska klara av det. Vi får se hur det går, som tur är ska även min mor cykla så vi får peppa varandra.

Slutar nu detta blogginlägg och skriver igen efter att jag, Janne och Erik har varit i Vemdalen och Svenstavik. Vi tänkte ta en sväng med husvagnen för att vandra lite och på söndag är det utställning igen för Lazze i Svenstavik.

Skickar även med en liten bild på mig från kalaset vid sommarstugan😀. Kommer lägga in fler bilder under fliken fotoalbum, så gärna in dit och titta. Foto: Malin Edvardsson Blom

Kram på er❤

29. jul, 2019

Länge sedan jag skrev igen, och jag vill gärna uppdatera lite oftare för det är så mycket jag vill skriva ner i min lilla blogg/dagbok. Detta inlägg blir 1 av två för jag lär nog dela upp inlägget denna gång för det har varit mycket nu ett tag. Jag börjar med att skriva kring familjens resa till Prag och min 50 års dag där, sedan tar vi del två som blir när vi åkte till mina föräldrars sommarstuga för att ha lite kalas, cykling och annat kul. Avslutar kring lite tankar kring fortsatta träningen och nya mål som har satts för ht 2019 och även 2020.

Jag och hela min lilla familj åkte till Prag den 13 juli med flyg från Arlanda och vi landade på Tjeckisk mark vid 16:40. Vi var riktigt duktiga, för vi tog buss och tunnelbana in till city för att sedan gå den sista biten till hotellet (det var Sara som hade den stora kollen här, måste jag erkänna!!).

Efter att vi hade checkat in och vilat en liten stund så drog vi ut på stan för att äta lite god middag och kolla lite hur det såg ut i den närmaste omgivningen och planerade för morgondagens sighteeing.

När jag vaknade den 14 juli som var min 50 års dag så firade vi lite med skumpa, hade fått mina fina paket redan innan vi åkte från Lövänget❤. Hade fått ett nytt större objektiv  till min kamera, ett presentkort från Live it och doftljus, så jag var verkligen jättenöjd!! Efter frukost på hotellet gick vi mot stan och det första vi ville se var:

Gamla stadens torg och det astonomiska uret, jätte mysiga gränder och fik så vi satte oss att fika på ett mysigt fik alldeles bredvid det astonmiska uret. Erik beställde en glass som var så stor att han inte orkade med att äta upp den, och då är glassen stor🤪. Efter att vi hade fikat så fortsatte vi vår promenad mot Karlsbron. Vi gick även upp på Mala strana tornet för att se Prag uppifrån, blev många trappor att gå upp😋. Mala Stana är även känt som "Lillsidan", kallades ursprungligen för Prags mindre stad. Har varit mycket översvämningar, eldsvådor och krig vid denna sidan av stan. Väl framme på Karlsbron som var mycket speciell (gotisk stil) gick vi över mot borgomårdet.

Efter att vi ätit lite lunch på andra sidan Karlsbron fortsatte vi upp mot Pragborgen och det kungliga slottet som var väldigt präktigt och vackert, det var fritt inträde in Pragborgen så vi gick runt och tittade på alla statyer och vacker konst som var på borgen och slottet.

När vi började gå ner igen mot gamla torget stannade vi till vid en mycket mysig pub, som visade sig vara Prags äldsta (1378) och de hade inrett puben tidsenligt så även klädseln på de som serverade. Så Janne och Danne drack dagens första öl här, och njöt förstårs😀. Själv tog jag och Sara dagens bubbel och Erik en jos (servitrisen såg lite misstänkt på honom och frågade om han hade haft en dålig natt när han bara skulle ha jos😋).

När vi kom tillbaka till hotellet visade det sig att vi hade gott nästan 2 mil denna dag så vi var lite trötta i fötterna, vi bytte om snabbt för vi skulle gå tillbaka till gamla stan där Hard rock café låg och där ville jag äta min födelsedagsmiddag. Åt en god hamburgare med tilltugg, vi gick sedan vidare till en annan pub för att se på lite folk och fä i Prag. En mycket bra dag, med många bra intryck.

Dag två, bestämde vi oss att ta spårvagnen till centrum för att ta oss sedan upp till Petrin kullen via Bergbanan. Petrinkullen är ett grönområde med skog och odlad mark, och ett kloster där man tillverkade vin. Vi var till utkikstornet, spegellabyrinten och även till Stefaniks observatorium som blev en riktig rolig upplevelse. Vi var nog bland de första in på Stefaniks observatorium, och tur var nog det för vi fick känna oss lite speciella när en av guiderna frågade om vi ville följa med honom upp och se den nyare teleskop som de hade i byggnaden och vi fick se hur den fungerade och även kika lite hur kraftig den var. Vi gick ner för Petrinkullen och stannade till på en biergarten för att smaka på inhemsk öl, väldigt mumsig, kände mig verkligen som en turist. På eftermiddagen så gick vi lite i affärer och jag blev så glad för Sara hittade så fina kläder till sig som inte blev så dyrt, och Erik och de andra grabbarna gick in på ett skrotmusem där de hade byggt transformers av skrot mm, också sevärt för de som gillar supermans mm. På kvällen åt vi på en italiensk restaurang, fegade lite här och åt inget inhemskt. Var ganska trött på kvällen så vi stannade till på en pub och satt och snackade innan det var dags att lägga sig, så man orkade upp till taxin som skulle föra oss till flygplatsen igen.

Kan verkligen rekomendera Prag, så mycket att se och uppleva och de som gillar öl så är det himmelriket för det finna många olika sorter och märken att smaka. Priserna i stan är också ok när man ska äta, dricka, fika mm.

Är så nöjd med min födelsedagsresa, hade ju valt själv att inte ha något stort kalas utan ville åka iväg med mina allra närmaste för att fira lite, sedan hade jag ju planerat lite kalas vid sommarstugan med resten av mina❤, som jag kommer skriva om i del två.

Tack Erik, Sara Danie och självklart Jannel att ni följde med och gjorde resan så bra (Sara du är superbra som reseledare!). Ni är bara så bäst!!!

Ta hand om er så kommer snart del två ut. Lägger ut lite bilder också på resan.

Kram

8. jul, 2019

Det får bli ett inlägg om Lazze denna gång då det blev mycket kring honom förra veckan. I torsdags så fick han för första gången följa med mig på egen träning i apportering för Matilda Hedin som jag annars tränar för med Bozze och Zune. Jag ville ha lite tips på bra övningar till honom som är en riktigt nybörjare på apportering/sök. Vi fick börja med en enkel markering i uppförsbacke, Matilda ville se hur han anpassade hastigheten nedför, och om han kom in till mig. Blev full fart uppför och nedför och förbi en bit men vände fort och in till matte för avlämning, så duktig!!. Därefter så blev det lite enkla markeringar i buskage, och där såg vi att han behöver träna på att koppla på nosen. Han går gärna nu bara på sina ögon, så närsök är det vi ska träna mycket på framöver. Vi tränade närsök vid vatten med 6 st små sökdummiesar, ska gärna vara flera utlagda, så att han vänjer sig att det inte bara är ett par tre stycken utan det är jag som bestämmer hur många han ska hämta in. Han lyckades bra med söket, fick lite hjälp av Matilda i slutet så att han fick lyckas med övningen. Vi slutade med apportering över hinder, för att se hur han väljer väg och det gick riktigt bra. Så stolt över honom, så arbetsglad och positiv till arbete. Självklart har vi massor att jobba med men han tycker det är roligt och vill göra rätt, har även fått till avlämningarna bättre då han gärna har velat hålla kvar dummiesen vid avlämningarna. Så det blir att träna på ett litet tag så tar vi nog en privatlektion i augusti för att stämma av och kanske få nya övningar att träna på. Vi fick även erbjudandet att följa med när hon tränar sina hundar för att få ideér till övningar och hur det ska se ut på riktigt😀. Så roligt att ha en så duktig och ödmjuk tränare till mina hundar, värt varenda krona när vi åker till Milsbo för att träna apportering.

I söndags var det dags att åka till Alfta där Hälsinglands Kennelklubb arrangerade en nationell utställning, och det var Lazze vi skulle ställa för första gången i öppen klass. Kan ju meddela att jag var hur nervös som helst när jag såg hur många fina vuxna hundar det var på plats.... Men vi ställde upp vårt utställningstält lite bakom alla så vi fick lite lugn och ro, och slapp alla hundar och människor som rörde sig vid utställningsringarna. Tollarna gick före Goldens och när de var klara frågade jag en av tollarägarna hur det gick i ringen, så meddelade hon att nästan alla Tollarna fick VG, och min nervositet blev ju inte direkt bättre av hur ledsen och besviken hon var. Men till slut gick vi in i ringen och det var Nina Karlsdotter som dömde.

Lazzes kritik löd så här:

Maskulint huvud, kunde ha en aningen mer markerad stop. Utmärkta ögon, välburna öron, fin nacke, utmärkt rygg, något lågt ansatt svans som han bär väl. Välutvecklad kropp, passande benstomme. Bra fötter, välvinklad och välgående från sidan, lite löst fram. Dubbelpäls bra struktur. Välvisad.

och vad fick vi då:

Kvalitetspris: Excellent, Konkurrensklass placering 2 med Ck, Bästa hane placerade sig som nr 4.

Jag höll på att svimma på riktigt, blev så jäkla glad och lycklig och tårarna rann. Har aldrig trott att vi skulle få ett sånt fint pris. Visst har jag den finaste och bästaste Lazze men det är ju alltid de stora kennlarna som tar alla fina pris, så det kändes så stort i min lilla värld❤.

Lazze skötte sig hur bra som helst inne i ringen och han är ju så rolig för han viftar ju alltid så glatt med svansen, och ser ut att trivas i utställningsringen. Vi får njuta ett tag av detta nu tills nästa utställning som blir i Svenstavik, det kanske inte alls blir samma fina kritik nästa gång....

Får ju inte glömma att skriva att Zune faktiskt fyllde 5 år i lördags, tiden går alldelles för fort. Det var ju inte alls så längesedan han bara var tre äpplen hög och var en väldigt busig kille. Idag så är han lugnet själv, men taggar igång på apportering och spårarbete. Han är en riktig klippa och så go.

Nu är det bara 4 dagar kvar till semestern och vad jag längtar till fredag för att få mina 4 veckors välbehövda ledighet....

Ha det så bra så länge så skriver jag mer om några dagar.

Kram

29. jun, 2019

Då var det väldigt länge sedan jag skrev i bloggen igen🤔, så det blir en liten återblick idag av vad som har hänt under juni månad.

Månaden började inte på topp när vi fick ta bort vår katt Madicken som snart skulle bli 20 år, han hade varit dålig ett längre tag men vi såg nu att det var dags för han var riktigt skrupplig. Han fick somna in vid Vettris med mig och husse, och det var väldigt fridfullt. Känns väldigt konstigt att vi inte längre har någon Madicken som möter oss när vi kommer hem från jobbet eller väcker oss kl 05:00 för att han vill ha mat. Vila i frid Madicken ❤.

Vi har även hunnit med att åka ner till min systerdotter Hanna som har tagit studenten, så glad att jag fick vara med henne och hennes familj att fira hennes stora dag. God mat fick vi och träffa nära och kära vilket alltid är roligt. Vi åkte sedan till sommarstugan för att vara där över helgen och bara vara, känns som jag behöver alla dagar som går att just bara vara för jag är så trött på helgerna.

Förra helgen var det midsommar och då kom större delarna av min släkt upp för att fira midsommar, och vad jag tycker om när de kommer upp och hälsar på oss. Vi hade knytis på midsommarafton så det blev mycket god mat och spel av olika slag. Tyvärr fick jag en JÄKLA huvudvärk som höll i hela midsommarafton, så det blev i stort sett en nykter midsommar när jag fick ta full dos med huvudvärkstabletter för att orka dagen. Midsommardagen började jag med att cykla mb med min far till fäbon t/r, gick riktigt bra trots kraftig blåst. Ett riktigt + var att vi fick fika när vi kämpat oss upp fäbon innan vi åkte hem igen till Lövänget. Vi höll ett bra tempo och kände mig ändå väldigt pigg när jag kom hem och framför allt inte ont i ryggen!! Stort tack pappa för bra draghjälp, är så kul när man är fler som cyklar.

Jag hade även tinat upp en fryst duva och and för att träna lite vattenapportering med syrran och alla hundar. Lazze har aldrig apporterat vilt, så det blev en ny övning idag med duva och and. Så stolt matte när vi släpper honom själv ut på en stig med duva och han tar den spontant, och vill komma in till matte ❤,så glad i denna goa positiva kille!! Även Bozze och Zune fick jobba lite med and i vatten och Bozze är som vanligt väldigt känslig och försiktig och Zune är som en bulldozer, de är verkligen olika varandra när de jobbar. Blev riktigt impad av syrrans Hugo som var så duktig i att apportera och lämna av, så han är nog klar för jaktprov nu (tycker jag i allafall). Lazze fick även han bekanta sig med and och han greppade även den, trots att det var helt nytt. Sara hjälpte mig att både filma och ta kort på grabbarna när de jobbade, så det blir lite kort här på våra grabbs.

Blev väldigt tyst när alla åkte hem på söndagen, och bara jag, Janne och buskillarna var kvar här hemma. Så kul när vi får fin besök.

Min egna träning har gått bra, tränar fortfarande 4-6 gånger i veckan och försöker mixa styrka med kondition. Har varit lite dåligt med styrka, och måste byta ett konditionspass mot styrketräning så jag inte tappar muskler som jag tränat så hårt för.

Nästa vecka hade jag tänkt:

Måndag: Styrka

Tisdag: Löpning

Onsdag: Cykla

Torsdag: Vilodag, träning Lazze hos Matilda

Fredag: Löpning

Lördag: Cykla

Söndag: Utställning i Alfta med Lazze och Alva

Denna helg är det återhämtning som gäller och det blir att vara hemma och pyssla med sådant som vi annars inte hinner med, som ex åka med sopor, städa och baka. Nu har även jag börja räkna ner till sommarsemestern, det är nu endast 10 arbetsdagar kvar 😎, ska bli sååååå skönt.

Ha det så bra, så ska jag försöka att skriva lite oftare än vad jag har gjort tidigare.